17.4.2015

Lentopostimerkit

Mikä on Suomen ensimmäinen lentopostimerkki? 1920-luvulla oli ainakin suunnitelmissa erityinen valtioneuvoston vahvistama lentopostimerkki. Mahdettiinko sitä toteuttaa koskaan? Sivuillanne näyttää olevan joitakin lentokoneaiheisia merkkejä 1930-luvulta.

Pirjo Mattila vastaa:

Uusien yleismerkkien suunnittelusta järjestettiin vuonna 1926 avoin kilpailu. Samalla pyydettiin myös ehdotuksia lentopostimerkeiksi. Kummankaan kilpailun tuloksista ei kuitenkaan valmistettu uusia postimerkkejä. Yleismerkit uudistettiin vuonna 1930, mutta varsinaista lentopostimerkkiä ei koskaan julkaistu.

Ensimmäinen lentokone-aiheinen postimerkki on vuodelta 1938. Se liittyi Suomen postin 300-vuotisjuhlaan, jonka kunniaksi julkaistiin sarja postitoimintaan liittyviä postimerkkejä. Merkin aiheena on postinkuljetus ja siinä kuvataan postisäkkien lastausta AERO Oy:n Junkers Ju-52 -koneeseen. Merkin arvo vastaa tuolloin käytössä ollutta Euroopan lentolisätaksaa, joka oli 2 markkaa (pohjoismaihin 1 mk). Sen lisäksi tarvittiin lentopostikirjeeseen kuitenkin vielä ulkomaantaksaa vastaava merkki. Perustaksa (20 grammaan asti) oli tuolloin pohjoismaihin 2 mk ja muualle ulkomaille 3,50 mk, joten merkki sopi kyllä arvonsa puolesta lentopostilähetyksiin.

Vuonna 1951 julkaistiin ensimmäinen ilmakirje, joka oli ehiö. Ohuelle paperille painettuun taiteltavaan kuoreen oli jo lisätty postimaksua osoittava arvomerkintä. Arvomerkinnän kuva-aiheena käytettiin edellisenä vuonna julkaistua DC-6-aiheista postimerkkiä, jonka arvo muutettiin 20 markaksi. Se vastasi peruspainoisen kirjeen ulkomaantaksaa ilman lentolisämaksua. Ehiön myyntihinta oli 24 mk.

Molempien merkkien suunnittelija on Signe Hammarsten Jansson.

Kommentoi tätä kysymystä

Kysy oma kysymys

Tulosta tämä kysymys

Kysymyksiä kuvina

Ladataan kuvia