Kysy meiltä Suomen postihistoriasta, filateliasta ja postikorteista! Voit kysyä kuvan kanssa tai ilman kuvaa. Postimuseon henkilökunta vastaa ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen kahden viikon kuluessa kysymyksen vastaanottamisesta, yleisinä lomakausina vastausaika saattaa kuitenkin olla pidempi. Osa kysymyksistä vastauksineen julkaistaan nimettöminä ja toimitettuina näillä verkkosivuilla.
Huomioithan, että museo ei anna esineistä tai keräilykohteista hinta-arvioita. Vastaus kysymykseesi saattaa jo löytyä sivuilta - katso mitä on kysytty aikaisemmin.
Paljon hyödyllistä aineistoa itse tutkittavaksi löydät myös Postimuseon tietokannoista sekä verkkosivuilta! Katso esimerkiksi leimakirjatietokanta, digitoidut postihallinnon kiertokirjeet, postimerkkiselain ja Postimuseon verkkosivujen tietoa ja tarinoita -osuus sekä Finna.fi-palvelussa julkaistut Postimuseon kokoelmat.
Lisää tietoa palvelusta.Lentopostimerkit
Mikä on Suomen ensimmäinen lentopostimerkki? 1920-luvulla oli ainakin suunnitelmissa erityinen valtioneuvoston vahvistama lentopostimerkki. Mahdettiinko sitä toteuttaa koskaan? Sivuillanne näyttää olevan joitakin lentokoneaiheisia merkkejä 1930-luvulta.
Pirjo Mattila vastaa:
Uusien yleismerkkien suunnittelusta järjestettiin vuonna 1926 avoin kilpailu. Samalla pyydettiin myös ehdotuksia lentopostimerkeiksi. Kummankaan kilpailun tuloksista ei kuitenkaan valmistettu uusia postimerkkejä. Yleismerkit uudistettiin vuonna 1930, mutta varsinaista lentopostimerkkiä ei koskaan julkaistu.
Ensimmäinen lentokone-aiheinen postimerkki on vuodelta 1938. Se liittyi Suomen postin 300-vuotisjuhlaan, jonka kunniaksi julkaistiin sarja postitoimintaan liittyviä postimerkkejä. Merkin aiheena on postinkuljetus ja siinä kuvataan postisäkkien lastausta AERO Oy:n Junkers Ju-52 -koneeseen. Merkin arvo vastaa tuolloin käytössä ollutta Euroopan lentolisätaksaa, joka oli 2 markkaa (pohjoismaihin 1 mk). Sen lisäksi tarvittiin lentopostikirjeeseen kuitenkin vielä ulkomaantaksaa vastaava merkki. Perustaksa (20 grammaan asti) oli tuolloin pohjoismaihin 2 mk ja muualle ulkomaille 3,50 mk, joten merkki sopi kyllä arvonsa puolesta lentopostilähetyksiin.
Vuonna 1951 julkaistiin ensimmäinen ilmakirje, joka oli ehiö. Ohuelle paperille painettuun taiteltavaan kuoreen oli jo lisätty postimaksua osoittava arvomerkintä. Arvomerkinnän kuva-aiheena käytettiin edellisenä vuonna julkaistua DC-6-aiheista postimerkkiä, jonka arvo muutettiin 20 markaksi. Se vastasi peruspainoisen kirjeen ulkomaantaksaa ilman lentolisämaksua. Ehiön myyntihinta oli 24 mk.
Molempien merkkien suunnittelija on Signe Hammarsten Jansson.
Kommentoi tätä kysymystä
Tulosta tämä kysymys