23.2.2013

Millaista oli valokuvauksen harrastus maalla 1960-luvulla?

Kirjoitan fiktiivistä juttua, jossa nuori poika ryhtyy harrastamaan valokuvaamista 60-luvulla, pienessä kylässä jossain päin Suomea. Mistä harrastajavalokuvaaja sai filmiä maaseudulla 60-luvun Suomessa? Oliko silloin kirkonkylillä valokuvausliikkeitä? Myytiinkö filmi samanlaisissa kaseteissa kuin nykyään? Milloin värifilmi yleistyi? Olisiko henkilö voinut käyttää samaa kameraa ensin mustavalko- ja sitten värikuvaukseen? Oliko Kodak Retina ammattilaisten vai harrastajien kamera?

Museonjohtaja Elina Heikka vastaa:

1960-luvulla kirkonkylissä oli tyypillisesti valokuvausliike, joka myi kameroita, filmejä ja muita valokuvaustarvikkeita. Liikkeet toimivat myös kuvaamoina, joissa otettiin paikkakunnan passi-, rippi- ja hääkuvat. Kuvaamoiden kautta kyläläisten filmit lähettiin kehitettäväksi kuvanvalmistamoihin, ja valmiit kuvat asiakas saattoi noutaa kuvaamosta seuraavalla viikolla.

Värinegatiivifilmi alkoi yleistyä 1960-luvulla, mutta valokuvauksen harrastaja kuvasi vielä mustavalkoista. Hän kehitti itse filmit negatiiveiksi ja vedosti pimiössä. Pimiön pystyttäminen oli kohtuullisen kallista, mistä syystä aloitteleva harrastaja pyrki yhteistyöhön toisten harrastajien tai ammattilaisten kanssa, joilla oli pimiöt käytössä. Monessa koulussa oli vaokuvauskerho, jolla oli pimiö tai paikkakunnalla saattoi toimia kameraseura. Pimiömuistoja on vastikään koottu Valokuvataiteen museon tallennushankkeessa, jonka tuloksista kerrotaan niin museon sivuilla kuin Yle Puheen haastattelussakin.

Valokuvaharrastuksessa oli tärkeää kuvan valmistaminen alusta loppuun asti itse, joten värinegatiivin käyttö ei 1960-luvulla sopinut valveutuneelle harrastajille. Värinegatiivia hän ei voinut yksityispimiöissä kehittää. Teollisetkin väriprosessit olivat tuohon aikaa vielä sangen kehittymättömiä, suurennosten teko kallista ja värit eivät toistuneet välttämättä toivotulla tavalla. Väridiafilmin värit paranivat negatiiviprosessia nopeammin jo 1950-luvulla, ja värejä arvostavat luontokuvan harrastajat ryhtyivät vähitellen käyttämään yleisesti väridiaa. Valokuvailmaisusta kiinnostunutta valokuvauksen harrastajaa väri ei kiinnostunut, sillä väriä pidettiin yleisesti taiteelliseen valokuvaan sopimattomana.

1960-luvulla kinofilmikamerat eli pienkamerat yleistyivät lehtikuvauksessa ja myös harrastajien parissa, ks. artikkeli Kinofilmikameran aika museomme sivuilla. Kysyin Kodak Retinasta valokuvaaja Kai Nordbergiltä ja museomme erikoistutkija Jukka Kukkoselta, ja molemmat olivat sitä mieltä, että Retina oli  harrastajien kamera. Ammattilaiset käyttivät 1950-luvun lopulta alkaen erityisesti Leicaa, joka oli valokuvaajalle sangen kallis hankkia. Samalla kameralla voitiin kuvata sekä mv- ja värifilmiä että diaa. 36 kuvan kinofilmirullat ovat kaikki samankokoisia.

Kommentit (1)

Jouko Pirkkanen kommentoi:

Hei! Ei valokuvauksen aloittaminen 50-luvun lopulla ollut hirveän kallista. Itse aloitin valokuvauksen harrastamisen oppikoulun alaluokilla. Asuin pienessä n. 2000 asukkaan kirkonkylässä Keski-Suomessa. Ensimmäisen kamerani Belfoca-paljekameran sain n. 14-vuotiaana. Siihen mennessä olin lukenut jo kaiken käsiini saamani valokuva-aiheisen kirjallisuuden. Kotonani oli mm. Vilho Setälän erinomaiset "Valokuvauksen taito" ja "Valokuvaajan työkirja". Vanhempani eivät harrastaneet valokuvausta, mutta mummoni toimi ammattimaisena valokuvaajana 20-luvulla. Vuosia myöhemmin löysin hänen lasinegakokoelmansa, josta onnistuin 50 vuotta myöhemmin pelastamaan pienen osan. Alusta alkaen tein itse paperikuvat 6x6 ja 6x12 pinnakkaiskopioina. Tyhjensin yhden komeron, johon tein pimiöni. Kun kemikaliot oli hankittu naapurikunnan valokuvaamosta, alkoi kuvien teko. Punaisen valon sain komeroon, mutta jostain syystä pinnakkaisen valotukseen tarvittavaa valkoistavaloa ei ollut. Ehkä sähkömiestaitoni eivät vielä riittäneet. Niinpä pinnakkaista valotettaessa juoksin kehyksen kanssa ulko-ovelle ja tein valotuksen auringon valolla. Kyllä se toimi. Sekuntteja laskin ääneen. Sitten huomasin ongelmia. Aurinkoisella säällä sain hyviä kuvia, mutta pilvisellä kelillä ihmeekseni kuvista tuli latteita ja kehyksen reunat olivat epäterävät. Samoin valotusajat vaihtelivat melkoisesti. Tilanne parani melkoisesti, kun sain komeroon valkoisen valon ja katkaisijan. Olin vuosikausia suvun ainoa valokuvaaja. Kuvasin monet hautajaiset ja tein asiakkaille 9x12 pinnakkaisia alkeellisissa oloissa. Mustavalkoiset suurennokset olen tehnyt aina itse, mutta värikuviin en sotkeutunut hitaan ja työlään prosessin vuoksi. Diasta tulikin tärkein värikuvani. Nyt olen digitoimassa 30000 kuvan dia-arkistoani.

Kommentoi tätä kysymystä

Kysy oma kysymys

Tulosta tämä kysymys

Kysymyksiä kuvina

Ladataan kuvia