Kysy melkein mitä vaan valokuvasta – kuvan kanssa tai ilman! Mikäli kysymyksesi koskee valokuvassa esiintyvän rakennuksen, univormun tai vastaavan yksityiskohdan tunnistamista, osaavat kyseisten toimialueiden museot auttaa paremmin. Emme osaa tunnistaa kuvissa esiintyviä yksityishenkilöitä. Museot eivät myöskään anna hinta-arvioita.
Vastaus kysymykseesi saattaa löytyä jo kysy museolta -palvelusta, katso siis mitä on kysytty aikaisemmin. Suomen valokuvataiteen museon henkilökunta vastaa ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen noin viikon sisällä. Osa kysymyksistä vastauksineen julkaistaan nimettöminä ja toimitettuina näillä verkkosivuilla.
Lisää tietoa palvelusta.Miksi vanhat valokuvat ovat erisävyisiä?
Jo 1800-luvulla ja myöhemminkin kuvaajat vedostivat valokuvat usein varsin "värikkäinä". Ruskea sepia oli lienee muodikkain värisävy tuolloin, mutta esimerkiksi Natalia Linsén Porvoossa näyttää suosineen lähes lilaa sävytystä, kun samaan aikaan toinen porvoolainen, John Granlund vedostaa useat kuvansa voimakkaan kellanruskeina. Kuinka sävyt saatiin aikaiseksi? Kehiteseoksellako, vai oliko saatavissa papereita, joihin kehittyi juuri määrätyn sävyisiä valokuvia?
Konservaattori Laura Sallas vastaa:
Valokuvien säilyvyyden turvaamiseksi kuvia on jo valokuvauksen varhaisista vaiheista lähtien käsitelty sävyttämällä. Ajatuksena on muuttaa valokuvissa oleva kuvahopea muotoon, joka kestää paremmin olosuhteiden, kuten ilman lämpötilan ja kosteuden vaihteluita, sekä ilman mukana tulevia epäpuhtauksia. Sävytteet voivat muuttaa kuvien värisävyjä varsin huomattavastikin.
Erilaiset sävytteet tuottavat erilaisia värisävyjä. Tavallisimmin käytettiin rikki- tai kultapohjaisia sävytteitä, joiden käytöstä seuraa kuvailemiasi sävyvaihteluita. Kultasävytteet, jotka olivat arvokkaita, korvautuivat myöhemmin seleenisävytteillä, jotka tuottaa samankaltaisia sävyjä kuin kultasävytteet. Kultasävytteet muuttavat kuvasävyjä punertavaan suuntaan ja rikkisävytteet ruskeaan. Sävytysaikaa ja sävytysaineen laimennussuhteita muuttamalla voidaan säädellä sävyjen syvyyttä. Myös käytetyllä vedostuspaperilla on voinut olla jonkin verran vaikutusta kuvan lopulliseen sävymaailmaan. On mahdollista, että kuvat, joissa on kellanruskeasävy, ovat sellaisia, joita ei ole sävytetty lainkaan.
Kommentoi tätä kysymystä
Tulosta tämä kysymys
Katso mitä on jo kysytty
Kuukauden kysymys
23.2.2024Voiko ajatella, että kuvan olisi ottanut helsinkiläinen kiertävä puistokuvaaja noin vuoden 1913 paikkeilla?
Uusimmat kysymykset
Milloin Atelier Universalin kuva olisi voitu ottaa?
Can you figure out the partly erased logo of the photographer/atelier?
Onko mahdollista arvioida millon kuva on otettu?
Löytyisikö tietoa miltä paikkakunnalta kuva on ja mikä kirkko näkyy kuvassa?
Löyykö sisäkuvia Kaartin kauppahallista?